تکنولوژی

رنگ بندی کابل شبکه همراه عکس

رنگ بندی کابل شبکه را بدانید.

هر کابل شبکه از ۸ سیم مجزا با رنگ‌های متنوع تشکیل شده که هر رنگ کارایی مختص به خود را دارد و برای اتصال باید رنگ‌ها به درستی کنار هم قرار بگیرند. مهمترین نکته‌‌ای که تکنسین باید به آن توجه کند رنگ‌بندی کابل شبکه به شیوه صحیح است. برای سوکت زدن شبکه نیاز است تا هر رنگ در جای خود باشد. ما در ادامه به سراغ بررسی مبحث رنگ بندی کابل شبکه برای سوکت زدن، وظیفه هر رنگ در کابل شبکه و… رفته ایم.


چرا شناخت رنگ بندی کابل شبکه مهم است؟

 برای مدیریت انتقال داده رنگ‌ها بهترین روش هستند که از میان ۸ پین انتخاب می‌شوند. با شناخت رنگ‌ها و استانداردهای کابل شبکه بهتر می‌توانید نوع کابل را شناسایی کنید. سیم‌های داخل کابل به راحتی قابل مشاهده هستند و یک چیدمان خاص دارند. ترتیب رنگ کابل شبکه cat6 بسیار مهم اسن. اگر چینش آنها به هم بریزد قطعا کارایی مورد نظر را ندارند. ترتیب رنگ‌بندی در سوکت شبکه حائز اهمیت است و می‌تواند به برقراری ارتباط و انتقال داده کمک کند.

چرا شناخت رنگ بندی کابل شبکه مهم است؟


معرفی رنگ های اصلی و فرعی کابل شبکه

در هر کابل شبکه سیم‌هایی با رنگ‌های اصلی و فرعی قرار گرفته‌اند که در زمان اتصال باید رنگ دو سر کابل‌ها یکسان باشد. تکنسین و متخصص شبکه در زمان سوکت زدن رنگ‌بندی کابل را مشخص می‌کند و با قرار دادن رنگ‌ها در کنار هم باعث عملکرد خوب کابل می‌شود‌. با اطلاع از رنگ بندی کابل شبکه cat6، سوکت زنی بسیار راحت میشود حتی برای کسی که تجربه زیادی در این زمینه ندارد.

اگر کابل‌های CAT5 و CAT6 با ترتیب رنگ درست کنار هم قرار نگیرند انتقال داده انجام نمی‌شود. از رنگ‌های و فرعی استفاده شده در کابل شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ بندی اصلی کابل شبکه

  • رنگ آّبی که از آن برای انتقال صدا استفاده می‌کنند.
  • رنگ نارنجی برای دریافت داده به کار گرفته می‌شود.
  • رنگ سبز موظف است تا سیگنال مثبت را ارسال کند.
  • رنگ قهوه‌ای به عنوان رنگ کمکی استفاده می‌شود.

رنگ بندی اصلی کابل شبکه

رنگ‌ بندی فرعی کابل شبکه

  • رنگ سفید نارنجی با هدف دریافت داده‌ها استفاده می‌شود.
  • رنگ سفید آبی برای انتقال صدا به کار گرفته می‌شود‌.
  • رنگ سفید قهوه‌ای به عنوان کمکی است.
  • رنگ سفید سبز به ارسال سیگنال کمک می‌کند.

کابل‌های شبکه که از نوع اترنت هستند از هشت رشته سیم یا چهار جفت سیم رنگی تشکیل شده‌اند که در زمان سوکت زدن هر رنگ عملکرد خاص خود را دارد. کابل شبکه در صورتی می‌تواند به برقراری ارتباط کمک کند که این رنگ‌ها چینش صحیحی داشته باشد. علاوه بر ترتیب رنگ در دو سر کابل نیاز است تا رنگ‌ها ترکیب درستی داشته باشند.


آشنایی با استانداردهای رنگ بندی کابل شبکه

رنگ‌بندی کابل شبکه استانداردهای خاص خود را دارد که تکنسین‌ها در زمان نصب باید به آن توجه کنند. داخل هر سوکت هشت پین دیده می‌شود که سیم‌های رنگی داخل کابل باید به ترتیب به این پین‌ها متصل شوند. برای اتصال کابل به سوکت شبکه باید رشته‌ سیم‌ها ترتیب درست داشته باشند. در این شرایط سوکت می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای چیدن رشته سیم و سوکت زنی کابل ۲ استاندارد مهم وجود دارد:

1.     استاندارد T568A

این استاندارد برای کابل‌های CAT5 مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر تاسیسات شبکه دیده می‌شود. در ایران بیشتر شبکه‌های وصل شده طبق این استاندارد هستند. در این سیستم انتقال داده به کمک سیم‌های سبز و سبز سفید صورت می‌گیرد.

داده‌ها توسط سیم‌های نارنجی و نارنجی سفید دریافت می‌شوند. بقیه سیم‌های رنگی هیچ استفاده‌ای ندارند. در این استاندارد ترتیب رنگ‌ها به این صورت است‌. سبز سفید، سبز، نارنجی سفید، آبی، آبی سفید، نارنجی، قهوه‌اس سفید و قهوه‌‌ای.

آشنایی با استانداردهای رنگ بندی کابل شبکه


2.     استاندارد T568B

این استاندارد مناسب کابل‌های CAT6 است و جایگزین کابل‌های نسل پنجم شده است. در برخی شبکه‌ها این استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرد. شبکه‌های جدید بیشتر از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند؛ چرا که عملکرد بهتری دارد‌. در شبکه‌های اترنت نوپا این استاندارد زیاد به چشم می‌خورد.

برای ارسال و دریافت داده ۴ سیم مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد که رنگ آنها نارنجی، نارنجی سفید و سبز و سبز سفید است. مابقی سیم‌ها کاربرد چندانی ندارند. ترتیب رنگ‌ها باید به این صورت باشد. رنگ نارنجی سفید، نارنجی، سبز سفید، آبی، آبی سفید، سبز، قهوه‌ای سفید و قهوه‌ای است.


تقسیم‌بندی کابل‌های شبکه از نظر رنگ بندی

  • کابل‌های شبکه از نظر رنگ‌بندی تنوع بالایی دارند و در زمان نصب باید چیدمان درستی داشته باشند. در اینجا بر اساس نوع رنگ‌بندی کابل‌های شبکه را به چند دسته تقسیم می‌کنیم:

·        کابل کراس اور Crossover

کابل شبکه کراس اور با دو سر متفاوت طراحی شده که هر سر استانداردهای خاص خود را دارد. یک طرف کابل با استاندارد T568B و طرف دیگر با استاندارد T568A سوکت زنی می‌شود. تعویض فرستنده و گیرنده دو سر کابل باعث عملکرد بهتر سوکت می‌شود. برای متصل کردن دو وسیله هم نوع این کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل به روشی خاص سوکت زنی می‌شود‌.

تقسیم‌بندی کابل‌های شبکه از نظر رنگ بندی


·        کابل شبکه استریت Straight

کابل‌های شبکه استریت برای اتصال دو وسیله غیر هم نوع به کار می‌روند. این کابل مستقیم از رنگ‌های خاصی تشکیل شده و می‌تواند با ایمنی بالا دو وسیله را به هم متصل کند. در هر دوطرف کابل یک استاندارد به کار رفته است که در زمان نصب باید به این موضوع توجه کنید. گیرنده و فرستنده در هر دو طرف یکسان است و همین موضوع باعث عملکرد بهتر سوکت شده است.


·        کابل رول اور Rollover

کابل‌های رول اور با نام کابل کنسول به بازار معرفی می‌شوند. هدف اصلی از طراحی این مدل اتصال کامپیوتر به پورت‌های سوئیچ یا کنسول است. این کابل‌ها در هر دو طرف به صورت قرینه متصل می‌شوند. نصب به صورت معکوس باعث شده تا سوکت بهترین راندمان را داشته باشد.

سخن پایانی در مورد رنگ بندی کابل شبکه

رنگ‌بندی کابل شبکه بیشتر با هدف تشخیص نوع استاندارد و سوکت زنی مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر این رنگ‌بندی رعایت نشود سوکت نمی‌تواند کار را به درستی انجام دهد در نتیجه استانداردها هم به خوبی پیاده نمی‌شود. اگر قصد افزودن کابل به شبکه را دارید باید به سوکت زنی قبلی و چیدمان رنگ‌ها توجه کنید.

استاندارد مربوط به هر کابل به نوع سازمان و شبکه بستگی دارد و شما می‌توانید در هر سازمان از استانداردهای خاصی استفاده کنید. در زمان سوکت زنی هر دو سر کابل باید به یک رنگ باشد تا ارتباط برقرار شود. با انتخاب کابل مناسب شما می‌توانید اتصالات شبکه را بدون عیب اجرا کنید. تا اینجا با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شدید، اگر در این زمینه رنگ بندی کابل شبکه برای سوکت زدن  سوالی دارید از ما بپرسید.

چقدر راضی بودید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *