تکنولوژی

تفاوت کابل آلومینیومی و کابل مسی را بدانید

تفاوت کابل آلومینیومی با مسی را بدانید.

کابل‌ های آلومینیومی و مسی از نظر کیفیت و کارایی و نوع هادی با هم متفاوت هستند، کابل‌های آلومینیومی همان گونه که از نامشان مشخص است دارای هادی از جنس آلومینیوم هستند و نمونه‌های مسی هادی با فلز مس دارند در نتیجه متناسب با نوع فعالیت خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و تهیه نمایید. برای این که انتخاب مناسبی داشته باشید باید با تفاوت‌های این دو نمونه آشنا شوید چون انتخاب کابل نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

 

کابل آلومینیومی چیست؟

کابل آلومینیومی یکی از پر مصرف‌ترین کابل‌های موجود به شمار می‌رود که هادی آن از جنس آلومینیوم بوده و دارای ولتاژی بین ۰٫۶ الی ۱ کیلو وات است. این محصول دارای 2، 3 و یا 4 رشته می‌باشد و به صورت زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این نمونه کابل بیشتر برای توزیع، انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین استفاده می‌شود و مدل‌ها و نمونه‌های مختلفی از آن در بازارها وجود دارد. عملکرد عالی و اهمیت وجود این کابل باعث شده تا مصرف بالایی را از آن خود کند.

کابل آلومینیومی چیست؟

انواع کابل آلومینیومی

کابل‌های آلومینیومی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای فعالیت به کار برده می‌شوند، از انواع این کابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل آلومینیومی زره‌دار

این محصول همان گونه که از نامش مشخص است دارای زره است و زیر خاک دفن می‌شود. کابل نام برده اصولا برای محیط‌هایی کاربرد دارد که امکان ورود فشار و ضربه و صدمه بیشتر است. ناگفته نماند که کابل‌های آلومینیومی از نوع زره‌دار اصولا در برابر مواد شیمیایی، نفتی، آتش، اشعه فرابنفش و غیره از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

کابل آلومینیومی خودنگهدار

این محصول ویژه همواره در بسیاری از سیستم‌های برق تک فاز و سه فاز مورد استفاده می‌گیرد. این کابل‌ها اصولا جریان برق را از پست‌های برق به مکان‌هایی مانند سیستم‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و تولیدی منتقل می‌نمایند. این محصول نه تنها قابل استفاده در زیر خاک است بلکه برای مصرف هوایی هم کاربرد دارد.

ویژگی‌های کابل آلومینیومی و مسی

ویژگی‌های کابل آلومینیومی و مسی

کابل آلومینیومی همواره از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که با وجود آنها توانسته بازار را در دست بگیرد و به صورت حرفه‌ای استفاده شود. از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • این محصول وزن سبکی دارد در نتیجه فعالیت با آن آسان‌تر است.
  • قیمت مناسبی دارد و متناسب با توان خرید همه افراد است.
  • حمل و نقل آسانی دارند.
  • دو نوع تک مفتولی و نیمه افشان دارند.
  • قابل نصب به صورت هوایی و زیر خاکی هستند.
  • کارایی متنوعی دارند.
  • مقاومت و ماندگاری آنها بالا است.

شما مصرف کنندگان می‌توانید از این محصول مقاوم و با کیفیت برای هر محیطی استفاده کنید بدون این که نگران افت کیفیت و انتقال برق از طریق آنها باشید.


مطلب مرتبط: تفاوت کابل مسی با فیبر نوری


در زیر چند نمونه از پرمصرف‌ترین کابل های آلومینیومی و کابل های مسی نیز به عنوان بهترین کابل های شبکه معرفی شده است.


کابل مسی چیست؟

کابل مسی از جمله کابل‌هایی است که بیشترین میزان مصرف را در صنایع به خود اختصاص داده زیرا این محصول هم تنوع بالا و هم کیفیت زیادی دارد. این محصول هادی از جنس فلز مس دارد که در انتقال برق عملکرد عالی از خود نشان داده. کابل های مسی از جمله کابل های شبکه محصوب میشوند.

هادی نشی موجود در این کابل‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل هادی تک مفتولی، تابیده منظم، هادی انعطاف پذیر یا افشان و هادی بسیار انعطاف پذیر هستند. هر یک از موارد نام برده دارای مشخصات و ویژگی هستند و برای استفاده در محیطی کاربرد دارند که باید به کارایی آنها توجه کنید.

کابل مسی کاربرد گسترده‌ای دارد مثلا از آن در مخابرات، کارخانه‌ها، خطوط حمل و نقل، خطوط تولید، صنعت ساخت و ساز، صنعت ماشین سازی، ساخت قطعات صنعتی الکتریکی و موتورهای الکتریکی و بسیاری موارد دیگر بهره می‌برند.

 

انواع کابل مسی

انواع کابل مسی در بازار وجود دارد که از نظر کارایی و قدرت و بسیاری موارد دیگر با هم متفاوت هستند اما جنس هادی همه آنها از مس است، از انواع آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

کابل مسی افشان

این محصول دارای هادی نرم و نازک و انعطاف پذیر است، در صنعت ساختمان سازی بیشتر کاربرد داردو به راحتی حالت گرفته و خم می‌شوند،

کابل مسی نیمه افشان

این محصول کاربردی انعطاف پذیری متوسطی دارد یعنی مابین سیم مفتول و سیم افشان است، این مایل از تعدادی مفتول نازک به دست آمده که به صورت منظم دور هم تابیده شده‌اند و مقاومت بالایی هم دارند.

کابل مسی مفتول

این محصول انعطاف پذیری پایین تری نسبت به دو نمونه دیگر دارد اما جریان الکتریکی در آن بیشتر است در نتیجه بیشتر در تابلو برق‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای کابل مسی

کابل مسی مزایا و ویژگی‌های زیادی را در خود جای داده و با کمک آنها توانسته صنایع مختلف را در دست بگیرد. از مهمترین ویژگی‌های نهفته در این کابل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شکل پذیری بهتری دارد.
  • ظرفیت گرمایی بالایی دارد.
  • هدایت الکتریکی آن عالی است.
  • مقاومت بالایی دارد.
  • رسانای خوبی است.

مقایسه کابل‌های آلومینیومی با کابل مسی

کابل‌های آلومینیومی و مسی از جهت‌های مختلفی باهم متفاوت هستند که با مقایسه آنها می‌توان به این نکات پی‌برد، بارزترین تفاوت آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. کابل آلومینیومی بیشتر کاربرد صنعتی و کابل مسی بیشتر کاربرد ساختمانی دارد.
  2. کابل آلومینیومی مقاومت الکتریکی بالاتری نسبت به نمونه مسی دارد.
  3. کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی قیمت مناسب‌تری دارد.
  4. از نظر وزن نمونه آلومینیومی نسبت به مسی سبک‌تر است.
  5. نمونه آلومینیومی در زمینه هوایی و زمینی کاربرد دارد.
  6. برای ولتاژ بالا کابل آلومینیومی بیشتر استفاده می‌شود زیرا توان بالاتری دارد.
  7. کابل مسی در برابر تغییر دما عملکرد بهتری دارد.
  8. فشار بالا به کابل مسی کمتر آسیب وارد می‌کند چون انعطاف پذیر‌تر است.
  9. کابل مسی رسانایی بهتری دارد.

با توجه به این نکات مسلما می‌توانید بهترین کابل را متناسب با نیاز و محیط خود انتخاب کرده و تهیه نمایید.

تفاوت‌های اصلی بین کابل‌های مسی و آلومینیومی در قالب جدول

ویژگی کابل مسی کابل آلومینیومی
رسانایی برقی بالا کمتر از مس
وزن سنگین سبک
قیمت گران ارزان
مقاومت در برابر خوردگی بالا بیشتر نیاز به پوشش حفاظتی
انعطاف‌پذیری کمتر بیشتر
ظرفیت حمل برق بیشتر کمتر

سخن پایانی در مورد  تفاوت کابل‌های آلومینیومی و مسی

کابل‌های آلومینیومی و مسی به صورت کلی مصرف بسیار بالایی را از آن خود کرده‌اند اما هر کدام کارایی خاص خود را دارند و استفاده از کابل نادرست می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد پس توجه کنید تا با انتخاب یک کابل مناسب هم ایمنی محیط خود را بالا ببرید و هم از اختلال در برق رسانی و بروز اتصالات جلوگیری کنید.

چقدر راضی بودید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *